Air India Express lento 812 lentoturmatutkinnan viimeisimmät uutiset

Vuonna 2010 ilmailualaa kohtasi järkyttävä onnettomuus kun Air India halpalentoyhtiön operoima reittilento numero 22. joutui onnettomuuteen. Kone oli merkkiä Boeing 737 lensi normaalia reittilentoa mutta ajoi kiitotien ohi laskeutumisen yhteydessä. Konetsyttyi liekkeihin ja vei mennessään 158 ihmisen hengen. Syy traagiseen onnettomuuteen löytyi varsin inhimmillisistä syistä. Tässä artikkelissa kertaamme turman syyt ja tarkastelemme tutkinnasta saatuja viimeisimpiä uutisia!

Lennon taustaa

Air India on Intialainen halpalentoyhtiö, joka operoi useita reittilentoja Intiassa ja muualla Lähi-Idän ja Aasian alueella. Vastaavat yhtiöt ovat länsimaalaisiin lentoalan yrityksiin verrattuna varsin vähä standardisia turvallisuusmääräysten suhteen eikä suurin osa kyseisistä yhtiöstä saa edes operoida länsimäiden lentokentillä. Onnettomuuskone oli ollut käytössä vain kolme vuotta ennen turmaa. Siinä oli lennnon aikana 160 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Lento lähti matkaan Dubain kansainväliseltä lentoasemalta määränpäänään Mangaloren lentoasema. Koneen lähtö ja lento ennen laskeutumista sujui varsin tavanomaisesti eikä tulevasta katastrofista ollut varsinaisia todisteita.

Laskeutuminen tuhoon

Lentokone oli laskeutumassa Mangaloren kansainväliselle lentoasemalla kuuden aikaan aamulla. Kaikki vaikutti normaalilta kunnes lennon laskeutumiskiito venyi pitkäksi, ja kone jatkoi matkaa siitä edelleen kunnes se tippui rotkoon, joka oli radan päässä. Rotkossa lentokone syttyi räjähdysmäisesti tuleen. Turmassa kuoli 158 ihmistä, ja selviytyjiä oli kahdeksan.

Onnettomuuden syyt ja onnettomuustutkinnan uusimmat tulokset

Suurturmasta aloitettiin heti virallinen onnettomuustutkinta, jota johtivat pääasiallisesti Intian ilmailuviranomaiset. Onnettomuuden syy oli hyvin inhimillinen. Matkustajakoneen väsynyt kapteeni nukkui matkan aikana. Hän heräsi vasta hieman ennen kuin kentälle laskeutuminen alkoi. Unisuuden takia hän ei ollut tarkkaavaisimmillaan, ja koneen ohjaus oli jäljessä aiotusta laskeutumisesta. Kapteeni ei huomioinut tätä toimissaan vaan toi koneen alas väkisin. Koneen laskeutuessa, kiitorataa ei ollut riittävästi edessä eikä toimet enää pelastaneet sitä tuholta. Pilotti käynnisti suihkujarrut ja niiden lisäksi yritti vetää konetta ylös takaisin ilmaan mutta toimista ei enää siinä vaiheessa ollut apua. Uusimmat päivitykset traagista tapahtumaa koskien kertovat ettei Intian lentoviranomaiset eikä liioimmin maan hallitus ole ottanut käyttöön lentoturmaraportissa ehdotettuja parannuksia koskien lentoturvallisuutta ja etenkin pilottien vireystilan huomioimista protokollissa.