EU-alueella kiellettyjen lentoyritysten määrä vähenee

EU-alueella on lukuisia lentoyhtiötä, joiden on kielletty toimimasta alueella. Viime aikoina EU-komissio on kuitenkin merkittävästi vähentänyt niin sanottujen mustan listan yritysten määrää. Kesäkuussa EU-komissio päätti pudottaa kiellettyjen lentoyhtiöiden määrää radikaalisti. Ennen kiellettyjä yrityksiä oli 178 mutta määrää vähennettiin 120 kappaleeseen. Yritykset tulevat 21 eri maasta.

Miksi toiminta kiellettiin tietyiltä toimijoilta ja mailta?

Tärkein syy lentoyhtiöiden kielloille on ollut niiden puutteellinen turvallisuus. Mustalla listalla oleva yhtiö ei saa tehdä lentoa millekään EU-alueen kentälle. Lentoyritysten turvallisuustoimet voivat olla riittämättömiä mutta joskus jopa katastrofaalisia, sillä niitä ei ole ollenkaan. Mustalla listalla olevat yritykset ovat voineet saada paikallisia turvallisuusdokumentteja viranomaisilta, joita ei todellisuudessa edes ole. Esimerkiksi joissakin Afrikan maissa tosiasiallista viranomaisten valvontaa ei ole olemassa ollenkaan.

Lisää sallittuja lentoyhtiöitä

EU ei ole halunnut näiden maiden lentoja alueelleen, sillä se pelkää niiden aiheuttavan onnettomuuksia. EU-komissio kuitenkin katsoi, että säännöstä pystyttiin höllentämään joidenkin yhtiöiden kohdalla. Esimerkiksi Indonesialla on ollut yleisesti positiivista kehitystä ja EU päätti sallia kaikkien indonesialaisten lentoyhtiöiden lentää alueelleen. Aikaisemmin ainoastaan yksi yhtiö, Garuda Indonesia, oli saanut lentää EU-alueelle.

Lukuisia maita on kuitenkin kategorisesti kielletty lentämästä EU-alueelle. Afganistan, Kongon tasavalta, Sudan, Sierra Leone, Angola, Gabon, Komorit ja Nepal ovat kiellettyjen maiden joukossa. Lisäksi Pohjois-Korean lennot ovat käytännössä kiellettyjä, sillä maan valtiollinen lentoyhtiö on mustalla listalla. Iranissa operoiva Iran Aseman Air on myös lentokiellossa EU-alueelle.

Joidenkin maiden kohdalla rajoitus johtuu siitä, ettei niillä ole sellaista lentokonetta jolla ne saisivat lentää. Esimerkiksi kieltolistalla oleva maa saisi lentää EU-alueelle Boeing 777 tai Boeing 737 -koneella, mikäli yhtiöllä olisi sellaisia laivueessaan. Kaikki lentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole kolmansista maista sillä EU on voimakkaasti kritisoinut myös Kyproksella toiminutta lentoyhtiötä.

Yksittäisten yhtiöiden kontrollointi vaikeaa

Monet mustalle listalle joutuneista yrityksistä on siirretty siihen siksi, ettei komissiolla ole mahdollisuutta tarkastaa jokaisen lentoyhtiön kohdalla erikseen, täyttääkö ne vaatimukset. Siksi kokonaisen maan yritysten siirtäminen mustalle listalle luo kattavamman keinon kontrollointiin, jos paikallisen maan lentoturvallisuusviranomaiset eivät pysty vastaamaan arviointeihin kyllin hyvin.