Lentokoneen tutka on yksi tärkeimmistä turvallisuuslaitteista

Tutka on yksi lentoturvallisuuden kulmakivistä, jota ilman ilmailuala ei toimisi lähelläkään siinä mittakaavassa, miten se operoi tänä päivänä. Tutkalla tarkoitetaan radioteknistä mittauslaitetta, joka pohjautuu radioaaltoja käyttämällä tehtävään ilmaisuun ja mittaukseen. Tutkalla voidaan havainnoida kohteen suunta, nopeus, etäisyys ja muita ominaisuuksia kuten massa. Tutkan toiminta perustuu siihen, että radiolähetin lähettää voimakkaita radioaaltoja joita radiovastaanottaja prosessoi kohteesta tulevia heijastumia eli tutkakaikuja. Tutkat kehitettiin toisen maailmansodan aikana enimmäkseen liittoutuneiden kehitystyön kautta ja ne edesauttoivat voittoa akselivaltioita vastaan

Miksi tutka on tärkeä lentoturvallisuudelle

Tutkan tärkeyttä lentoturvallisuudelle ei voi liioitella. Ilman tutkaa nykyinen ilmailuala ei muistuttaisi läheskään sitä, mitä se on pystynyt saavuttamaan. Yksinkertaistettuna, lentokoneiden olisi liki mahdoton lentää tarkasti ympäri maailmaa ja ne törmäisivät todennäköisesti maahan, meriin ja toisiin lentokoneisiin. Lisäksi sääilmiöiden liikehdintää olisi mahdotonta tarkkailla millään merkittävällä tarkkuudella, etenkään huonommissa sääoloissa.

Ilma-alalla hyödynnettävät eri maatutkat

Ilmailussa hyödynnetään monia erilaisia tutkamalleja kokonaisvaltaisen turvallisuuden saavuttamiseksi. Yksi käytetyistä tutkista on pitkänkantamantutka, joka nimensä mukaisesti pystyy erottamaan lentävät kohteet suuren matkan takaa ja joka voi antaa hyvää yleiskuvaa eri kappaleiden liikennehdinnästä. Lennonjohdolle erityisen tärkeä tutkatyyppi on lähestymisaluetutka. Sitä käytetään lentokenttien lähestymislennonjohdossa erottamaan keskialueen tutka, sillä se pystyy mittaaman satojen kilometrien päässä lentäviä kappaleita muttei pysty havainnoimaan yhtä kauas kuin pitkänkantamantutka. Lähestymistutkaa käytetään lennonjohdossa ohjaamaan lentokoneita lähestymisalueen sisälle tai siirtymään alueelta toiselle. Lisäksi lennonjohto käyttää tarkkuuslähestymistutkaa joka on erityisen tärkeä huonoissa sääoloissa jotta lentokone voidaan ohjata turvalliseen laskuun kentälle. Tarkkuuslähestymistutka antaa lennonjohdolle tarkkaa kuvaa lähestyvästä lentokoneesta suhteessa kiitorataan ja lennonjohto voi siten antaa radioitse tarkempia neuvoja piloteille huonon näkyvyyden vallitessa.

Lentokoneiden tutkat

Edellä mainitut tutkat ovat maassa olevia tutkia mutta luonnollisesti myös ilmassa lentävissä lentokoneissa on oma tutkalaitteistonsa. Liikennelentokoneen tutkat ovat yleisesti varustettu tutkilla, jotka pystyvät havainnoimaan huonommissakin sääoloissa. Lentokoneen tutkat tarkkailevat eritoten lentokoneen edessä olevaa tilaa ja siinä olevia sääilmiöitä tai muita lentäviä kappaleita. Lentokoneen tutkat pystyvät myös keskittymään alapuolisen maaston havainnointiin. Lentokoneissa on lisäksi korkeusmittari, joka nimensä mukaisesti mittaa lentokoneen korkeutta tutkatoimintaperiaatteella.