Southwest Airlinesin onnettomuuden myötä satoja moottoreita tarkastukseen

Yksi merkittävimpiä ilmailuturvallisuuden uutisia viime aikoina on ollut Yhdysvaltojen ja EU:n ilmailuviranomaisten yhteispäätös määrätä massiiviset tarkastukset Boeing 737 -lentokoneiden moottoreille. Määräys on massiivinen, sillä yhteensä liki 700 moottoria otetaan tarkastukseen huhtikuun ja toukokuun aikana 2018. Tarkastukseen otetaan CFM56-7B -moottorit. Määräykset eivät koske kaikkia kyseisiä moottoreita, vaan Yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset ovat kiinnostuneita vain tietyistä kappaleista.

Massiivisen tarkastuksen taustaa

Tarkastusten taustalla on traaginen tapahtuma jossa Southwest Airlines -halpalentoyhtiön lennolla nainen kuoli hänen imeydyttyään osittain ikkunasta ulos, kun koneen vasen moottori tuhoutui ja iski ikkunaan sirpaleita. Paineen laskun takia nainen joutui osittain imetyksi ulos ja menehtyi tämän seurauksena myöhemmin sairaalassa. Korvaukseksi jokainen matkustaja sai 5000 dollaria, tuhannen dollarin lahjakortin Southwest Airlinesille ja anteeksipyynnön. Kuolleen naisen perhe tulee todennäköisesti saamaan miljoonien dollarien korvaukset.

Yhdysvaltain lentoviranomaiset sanoivat, että lentokoneen moottorin potkurien hajoaminen ja pirstaloituminen voi johtaa moottorin sammumiseen kesken lennon, sirpaleiden sinkoutumiseen ja mahdollisesti matkustajakabinetin paineen menetykseen. Viranomaiset lisäsivät, että moottorin potkurit käyvät ultraäänitesteissä tietyn lentomäärän jälkeen, jossa testataan niiden rakenteen kuntoa.

Pääpiirteittäin Yhdysvaltain lentoviranomaiset antoivat tällaisen selostuksen syynä siihen, miksi Boeing 737 -koneiden moottoreita otetaan tarkastukseen. Lausunto tukee onnettomuuden todistusaineistoa Southwest Airlines -lennolta 1380, jossa nainen kuoli, sillä potkurin metallista löydettiin rasituksen jälkiä käytössä olleesta CFM56-7B-moottorista. Kyseistä moottorimallia käytetään 8000 Boeing 737 -lentokoneessa maailmanlaajuisesti, joten 700 moottorin testaaminen vastaa vain 11,4% kaikista käytössä olevista moottoreista.

Onnettomuustutkijoiden lisälausuntoja

Southwest Airlines -onnettomuuslentoa koskien annettiin myös lausunto, jonka mukaan toisessa potkurissa havaittiin lisäksi kulumaa metallissa puoleen väliin sen pinta-alaa. Asiantuntijalausunnossa ei kuitenkaan mainittu, voisiko vika koskea Boeing 737-700 -koneita koko laivueen mittakaavassa. Normaalisti, moottorin kuoren olisi tarkoitus suojata sisällä olevia osia sinkoutumasta ulos mutta metallisirpaleet olivat onnistuneet läpäisemään suojakuoren.

Yhdysvaltain ilmailuhallinto ei ole tarkentanut, kuinka monta moottoria tultaisiin kaikkiaan tarkastamaan mutta mainitsi, että kaikki potkurit, jotka eivät läpäisisi tarkastusta, tultaisiin korvaamaan. Vuonna 2016 vastaavanlainen onnettomuus tapahtui, kun Southwest Airlinesin kone joutui tekemään hätälaskun Floridaan moottorin osan irrottua vastaavanlaisesta moottorista. Kyseisessä tapahtumassa ei onneksi loukkaantunut ketään.