Suomen tuhoisin lento-onnettomuus

Suomen ilmailuhistorian tuhoisin siviili lento-onnettomuus tapahtui vuonna 1961 kun Douglas DC-3 lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa lähellä Vaasaa. Turmassa kuoli lennon koko miehistö ja matkustajat, yhteensä 25 henkilöä.

Lennon taustaa

Turmalento operoi reittinumerolla AY311. Lento oli lentoyhtiö Aero O/Y:n alainen. Lento lähti Kruunukylän lentoasemalta kello 7 aamulla tammikuun kolmas päivä 1961. Kone nousi läheltä Kokkolaa kohti Vaasaa. Koneen lähtö sujui normaalisti eivätkä sääolosuhteet olleet mitenkään erityisen poikkeavat. Koneessa oli kolme miehistön jäsentä ja 22 matkustajaa.

Lentokoneen syöksyminen maahan

Lento AY311 syöksyi metsään noin kymmenen kilometrin päästä Vaasaa, joka oli sen määränpää. Turmaa tutkineet asiantuntijat tulivat siihen loppupäätökseen, että putoamisen aiheutti sakkaus, joka johtui pilotin virheestä. Sakkauksella tarkoitetaan tilaa jossa lentokoneen siivet menettävät liian paljon nostovoimaansa ja lentoalus lähtee sen seurauksena vajoamaan. Sakkauksen aiheuttaa liian suuri kohtauskulma, eli kulma missä lentoaluksen siipiprofiili on liian voimakas pystyäkseen ylläpitämään alusta ilmassa.

Sakkauksen syyn on esitetty johtuvan inhimillisestä virheestä, eli konetta kuljettaneiden pilottien toimista. Lentokonetta kuljetti kapteeni Lars Haittinen ja hänen rinnallaan toimi perämies Veikko Halme. Oikeuslääketieteellinen tutkimus on argumentoinut että molemmat olivat turman tapahtuessa juovuksissa, sillä kapteeni Haittisen alkoholipitoisuus oli vähintään kaksi promillea kun taas perämiehellä 1,56. Koska molemmat olivat juovuksissa, kumpikaan ei ollut innokas estämään toista vaikka näin olisi ehdottomasti pitänyt toimia. On myös argumentoitu että lentäjien henkilökohtaisilla taustoilla olisi ollut vaikutusta tähän käyttäytymiseen. Molemmat palvelivat jatkosodassa lentäjinä, joten heidän taustansa mahdollisesti alensi heidän rimaa välittää säännöksistä tarkalleen vaan molemmat olivat valmiina ottamaan koviakin riskejä käyttäytymisessään. Täyttä varmuutta alkoholin vaikutuksesta turmaan ei ole pystytty saamaan mutta sitä pidetään hyvin todennäköisenä vaikuttajana.

Pienen lisäseikan turmaan on lisännyt matkustajan ruumis, joka löydettiin matkustamon ja ohjaamon välisestä tilasta. Miestä pidettiin henkilönä, joka laittoi itsensä peliin tilanteen vaatiessa. On spekuloitu, että mies oli arvannut jonkin olleen pielessä ja lähestyneen ohjaamoa pyrkien ottamaan selvää tilanteesta. Hänen vaikutuksesta turmaan ei ole kuitenkaan varsinaista näyttöä ja hänen roolinsa on kaiken kaikkiaan jäänyt epäselväksi. Traaginen turma on tähän päivään saakka säilynyt Suomen tuhoisimpana lento-onnettomuutena. Vastaavalla numerolla oleva reitti, AY311 operoi edelleen Helsingin ja Vantaan välillä.